9 grudnia 2020

Włochy śladami Michała Anioła – dzieła i miejsca, które musisz zobaczyć!

Michał Anioł twórca wspaniałej monumentalnej i nieśmiertelnej sztuki, nasycił swoje dzieła energią, pasją i ogromną kreatywnością, której zawsze towarzyszyła wspaniała osobowość. Obok Leonarda da Vinci jest uważany za jednego z najwybitniejszych twórców swoich czasów. Włoski artysta epoki renesansu.
Dzięki swoim nowatorskim dziełom uchodzi też za prekursora baroku. Bez wątpienia jedna z najbardziej wpływowych postaci w sztuce. Od zawsze uważany był za artystę eklektycznego i genialnego malarstwa, rzeźby i architektury.
Michelangelo Buonarroti urodził się 6 marca 1475 roku w małej wiosce Caprese, niedaleko Arezzo w Toskanii, a zmarł 18 lutego 1564 roku. Pochodził z mieszczańskiej rodziny. Jako młody chłopak przeprowadził się do Florencji. Tam dorastał i chłonął musującą energię tego niesamowitego miasta. Michał Anioł nie mógł być w lepszym miejscu w lepszym czasie. Florencja była eksplozją sztuki i kultury (i jedzenia!).
Jego miłość do sztuki zaczęła się, gdy miał zaledwie 13 lat. Gdy przeniósł się do Florencji, został uczniem Domenico Ghirlandaio, studiował dzieła Giotta i Masaccia. Uczył się szybko, kończąc trzyletnie praktyki w ciągu jednego roku. Jego praca szybko przyciągnęła uwagę i patronat potężnego Lorenza de Medici. W wieku 25 lat stworzył Pietę. 4 lata później wyrzeźbił prawie 5,5 -metrowego Dawida. Swoją wszechstronność artysta udowodnił tworząc freski na sklepieniu w Kaplicy Sykstyńskiej oraz projektując kopułę na skrzyżowaniu naw Bazyliki św. Piotra. Michał Anioł wykonał w swoim życiu wiele dzieł, ale w tym poście wymienię te najlepsze (według mnie).
Jeśli chcesz odkryć życie, udręczoną duszę i spektakularne dzieła tego florenckiego geniusza, ten artykuł jest dla Ciebie!
Włochy śladami Michała Anioła – dzieła i miejsca, które musisz zobaczyć!

KAPLICA SYKSTYŃSKA

Kiedy myślisz o Michale Aniele, zapewne w pierwszej kolejności na myśl przychodzi niezapomniany fresk artysty namalowany na suficie Kaplicy Sykstyńskiej Watykanu. 

Kaplica Sykstyńska swoją sławę zawdzięcza Michałowi Aniołowi i freskom, jakie w niej namalował. 

Kaplica została wykonana na zlecenie papieża Juliusza II i powstała w latach 1508-1512. Artysta niechętnie pododjął się tej pracy, uważając się raczej za rzeźbiarza niż za malarza. Ale Papież nie przyjął odpowiedzi „nie”, nakłaniając, grożąc, a czasami nawet fizycznie atakując Michała Anioła, aby powstrzymać go przed porzuceniem pracy.
Dzieło przedstawia dziewięć historii z Księgi Rodzaju – jest uważane za jedno z największych dzieł wielkiego renesansu.
Historia fresków z Kaplicy Sykstyńskiej jest fascynująca, a oglądania arcydzieła jest wspaniałym przeżyciem i koniecznością na każdych włoskich wakacjach. 

Kto nie widział Kaplicy Sykstyńskiej, ten nie może mieć pojęcia, do czego zdolny jest tylko jeden człowiek, Michał Anioł” – napisał niemiecki poeta Johann Wolfgang Goethe. 

Dzieło Michała Anioła na suficie Kaplicy Sykstyńskiej jest arcydziełem sztuki renesansowej, a Stworzenie Adama jest najsłynniejszym freskiem tego arcydzieła. Popularność obrazu ustępuje tylko Mona Lisie. Wraz z Ostatnią wieczerzą Leonarda da Vinci są to obrazy religijne posiadające najwięcej replikacji. Fresk prawie dotykających się rąk Boga i Adama stał się ikoną ludzkości i był naśladowany oraz parodiowany niezliczoną ilość razy.

Ten legendarny fresk jest częścią wielkiego arcydzieła zdobiącego Kaplicę Sykstyńską. Na pierwszym planie tego malowidła widzimy tytułowego Adama, który wyciąga rękę do Stwórcy, który wypełnia prawą połowę obrazu. Bóg rusza w jego stronę, a jego pośpiech jest przenoszony przez jego białą, rozszerzającą się szatę i energiczne ruchy jego ciała. Bóg jest otoczony aniołami i cherubinami, wszyscy otoczeni czerwoną chmurą, podczas gdy kobieca postać uważana za Ewę lub Sofię, symbol mądrości, z zaciekawieniem wygląda spod ramienia Boga. Oko widza skierowane jest na ręce Boga i Adama, zarysowane w centralnej przestrzeni, niemal stykające się. Można zauważyć, że kształt czerwonej chmury przypomina kształt ludzkiego mózgu, tak jakby artysta chciał zasugerować zamiar Boga, by obdarzyć Adama nie tylko ożywionym życiem, ale także ważnym darem świadomości. To był nowatorski obraz stworzenia Adama. W przeciwieństwie do tradycyjnych dzieł sztuki, Bóg nie jest przedstawiany jako powściągliwy i królewski, oddzielny i ponad śmiertelnym człowiekiem. Dla Michała Anioła ważne było przedstawienie wszechmocnego dawcy życia jako wyraźnie zażyłego z człowiekiem, którego stworzył na swój obraz. Odzwierciedlało to humanistyczne ideały dotyczące podstawowego miejsca człowieka w świecie i w związku z boskością. Ciała zachowują rzeźbiarską jakość, przypominającą jego malarstwo, kontynuując mistrzostwo ludzkiej anatomii, które jest symbolem renesansu. 

Mówi się, że Michał Anioł dokonał najprawdopodobniej największego cudu w sztuce, sprawiając, że dotyk boskiej dłoni wyraził tak wielką tajemnicę stworzenia z tak niewyobrażalną łatwością i mocą.

SĄD OSTATECZNY

Sąd ostateczny to jeden z fresków, wykonanych przez Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej. Pracę nad nim rozpoczął w 1536 roku, ponad dwie dekady po zakończeniu prac nad sklepieniem Kaplicy Sykstyńskiej. W odróżnieniu od sklepienia, Sąd Ostateczny to ogromny fresk na ścianie ołtarza kaplicy przedstawiający apokaliptyczny dramat Sądu Ostatecznego. Jest to jedna, duża scena, pokrywająca 160 metrów kwadratowych ściany. Namalowany na ścianie fresk ołtarza Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie przedstawia Drugie Przyjście Chrystusa (przyszły powrót Jezusa na ziemię) oraz ostateczny i wieczny sąd całej ludzkości przez Boga.W centrum wszystkiego znajduje się Jezus otoczony wybitnymi świętymi: wzorowany na starożytnym Apollo Belvedere, który władczo potępia dusze grzeszników jedną ręką, podczas gdy drugą kieruje duchy zbawionych ku ich wiecznemu niebiańskiemu domowi. Podczas gdy zmartwychwstanie umarłych i zejście potępionych do piekła jest pokazane w strefie poniżej.
Adres: Muzea Watykańskie

KOPUŁA BAZYLIKI ŚW. PIOTRA

Innym niezwykłym dziełem artysty znanym na całym świecie jest słynna kopuła Bazyliki św. Piotra. Michał Anioł był jednym z budowniczych Bazyliki św. Piotra w Rzymie. Prace nad Bazyliką rozpoczął już w 1546 roku i prowadził je do samej śmierci w 1564 roku. To Michałowi Aniołowi zawdzięczamy w znacznym stopniu ostateczny projekt Kościoła, m. in. wspaniałą kopułę, będącą najbardziej znanym elementem budowli. Jest bardzo charakterystyczna i wyróżnia całą budowlę. Warto wspomnieć, że Michał Anioł początkowo nie miał ochoty podejmować się tej wykańczającej pracy. Dopiero po tym jak papież wydał stosowny rozkaz motu proprio (z łac. z własnej inicjatywy) i mianował Michała Anioła kierownikiem budowy z pełnią władzy, Michelangelo nie miał innego wyjścia i podjął się zadania.
Wspaniała budowla, która zastąpiła czcigodną, ​​ale rozpadającą się bazylikę konstantyńską. To dzięki kopule Bazylika św. Piotra jest rozpoznawana na całym świecie.

Włochy śladami Michała Anioła – dzieła i miejsca, które musisz zobaczyć!

DAVID

Twoja podróż do Florencji nie będzie kompletna bez odwiedzenia najsłynniejszego dzieła Michała Anioła, Dawida. Marmurowy posąg naturalnej wielkości od dziesięcioleci przyciąga miłośników sztuki do Galerii dell ’Accademia i nie bez powodu. Rzeźba Michała Anioła z początku XVI wieku, zatytułowana po prostu Dawid, jest prawdopodobnie najbardziej znanym dziełem artysty. Biały marmurowy posąg, którego stworzenie zajęło artyście dwa lata, ma około 5,17 metra wysokości. Jest to postać muskularnego i przystojnego nagiego mężczyzny, ukazującego Dawida z Biblii z pierwszej księgi Samuela. Myślę, że to jedna z najsłynniejszych rzeźb świata. W przeciwieństwie do wielu wcześniejszych przedstawień biblijnego bohatera Michał Anioł był pierwszym artystą, który pokazał go tuż przed jego legendarną walką w napiętej i czujnej pozycji. Dawid Michała Anioła jest przykładem jego charakterystycznego „muskularnego” stylu. Zwróć uwagę na szczegóły napiętej postawy postaci. To napięcie ciała rzeźby i drobne szczegóły nawet wyraźnych żył na grzbiecie dłoni nadają się do uczuć Davida na chwilę przed bitwą. Włochy śladami Michała Anioła – dzieła i miejsca, które musisz zobaczyć!

Pierwotnie David miał stanąć w katedrze we Florencji, ale zamiast tego został odsłonięty przed siedzibą władz miejskich we Florencji. Rzeźba została umieszczona na Piazza della Signoria we Florencji w 1504 roku, dopiero w 1873 roku została przeniesiona do Galleria dell’Accademia, gdzie pozostała do dziś. 

Z rzeźbą Davida wiąże się mała ciekawstka. Aż ciężko uwierzyć, ale rzeźba została wyrzeźbiona z odrzuconego bloku marmuru. Ze wszystkich faktów dotyczących Michała Anioła i jego kariery ten jest chyba najbardziej imponujący. Michał Anioł wybrał dla Dawida wysoki i smukły kawałek, co doprowadziło wielu do przekonania, że ​​rzeźba była niemożliwa do wykonania. Mimo to Michał Anioł stworzył prawie 5,5-metrowy posąg Dawida, uznany za strukturalnie doskonały przez najlepszych artystów i rzeźbiarzy na świecie.
Adres: Galleria dell’Accademia
Via dei Ricasoli 58/60, Florencja

MOJŻESZ

Kiedy Michał Anioł skończył rzeźbić Dawida, stało się jasne, że była to prawdopodobnie najdoskonalsza postać, jaką kiedykolwiek stworzono. Jego reputacja dotarła do papieża Juliusza II w Rzymie, który zlecił artyście przybycie i pracę nad jego grobem. Artysta początkowo zaproponował bardzo ambitny projekt. Jednak w ostatecznej konstrukcji centralnym elementem stała się rzeźba Mojżesza. Nie tylko przedstawił wielkiego proroka ze złożoną emocjonalnością, ale jego praca nad tkaniną odzieży Mojżesza jest znana z niezwykłej doskonałości i autentyczności. Ten wspaniały posąg ukazuje Mojżesza siedzącego po królewsku, który strzeże tabliczek zapisanych z dziesięcioma przykazaniami.
Mojżesz jest imponującą postacią. Mierzy prawie dwa i pół metra w pozycji siedzącej! Ma ogromne muskularne ramiona i gniewny, przenikliwy wzrok. Rzeźba ukazuje reakcję Mojżesza na znalezienie Izraelitów oddających cześć innym bogom wkrótce po dostarczeniu dziesięciu przykazań. Artysta podobno uważał Mojżesza za jedno ze swoich najbardziej realistycznych dzieł, do tego stopnia, że ​​po ukończeniu rzeźby rzekomo uderzył go w kolano i nakazał mówić.
Wyraz twarzy Mojżesza jest wyrazem głębokiego gniewu, który odzwierciedla jego ciało poprzez skomplikowane szczegóły, takie jak napięte mięśnie i pulsujące żyły. Wielkość artysty można zauważyć w tym dziele. Drobny szczegół, ależ jaki ważny: w przedramieniu znajduje się bardzo mały mięsień, który kurczy się tylko przy uniesieniu małego palca, w przeciwnym razie jest niewidoczny.
Można podziwiać dwa rogi na czubku głowy Mojżesza, o których mówi się, że są obecne z powodu problematycznego tłumaczenia biblijnej księgi Wyjścia, w której promienie zostały nieprawidłowo przetłumaczone jako rogi.
Adres:Basilica di San Pietro in Vincoli
Piazza di San Pietro in Vincoli w Rzymie
Włochy śladami Michała Anioła – dzieła i miejsca, które musisz zobaczyć!

PIETÀ

Pietà (La Pietà, Pietà Watykańska), to pierwsza z czterech Piet, które wykonał Michał Anioł.
Obok Dawida dzieło Michała Anioła Pietà z końca XV wieku uważane jest za jedno z największych dzieł artysty i na pewno za jedno z jego najbardziej znanych. Dzieło, na widok którego zamieramy w bezruchu, które wymusza sakralne skupienie. Rzeźba wywołuje u widzów uczucia duchowości i emocji. Artysta był bardzo zadowolony z Piety. Czuł bardzo bliski związek z tą rzeźbą — często odwiedzał kaplicę, w której była wystawiona. Rzeźba przedstawia dwie osoby. Było to bardzo nietypowe dla rzeźby epoki renesansu ze względu na złożoność wykonania
i wymagane materiały.
Rzeźba prezentuje Dziewicę Maryję, która tuli w swoich kochających ramionach martwe ciało Jezusa po ukrzyżowaniu — wspólny temat dla pomników pogrzebowych we Włoszech epoki renesansu. Rzeźba ma 174 centymetry wysokości, 195 szerokości i 0,69 metra głębokości. Marmurowy kompleks ma kształt piramidy, a Chrystus od razu wydaje się mniejszy niż Madonna. Ta gra wielkości i efekt, jaki tworzą fałdy szaty Maryi, są wyraźną aluzją do dzieciństwa Jezusa. Obserwując pracę, można zauważyć bardzo interesujący szczegół: w ustach Chrystusa znajduje się dodatkowy ząb (piąty siekacz) — lepiej znany jako ząb grzechu. Ten szczegół jest często przedstawiany w innych pracach wielu artystów renesansu i wydaje się być powiązany z postaciami negatywnymi. W tym przypadku Michał Anioł chciał podkreślić, jak umierający Chrystus bierze na siebie wszystkie grzechy świata. Zwróć równiez uwagę na wyraz Maryi Dziewicy. Michał Anioł, chciała pokazać wyraz pokojowej akceptacji Marii mimo bólu serca, jaki wywołał widok śmierci jej syna. Artysta miał zaledwie 24 lata, kiedy francuski kardynał Jean de Bilheres zamówił tę rzeźbę jako swój pomnik nagrobny. Przeniesiona do Bazyliki Świętego Piotra w XVIII wieku, Pietà jest jedynym dziełem sztuki podpisanym przez Michała Anioła i przez lata doznała znacznych zniszczeń, zwłaszcza gdy urodzony na Węgrzech australijski geolog Lazlo Toth zaatakował rzeźbę młotkiem. W wyniku 15 ciosów postać Maryi została oszpecona, tracąc ramię i kawałek nosa. Starannie odrestaurowany posąg znajduje się dziś za kuloodporną szybą i umieszczony jest po prawej stronie od wejścia do Bazyliki Świętego Piotra.
Michał Anioł umieścił swój podpis na tej rzeźbie (było to jego pierwsze arcydzieło rzeźbiarskie i tak dobre, że nikt nie wierzył, że mogło pochodzić od tak młodego artysty, więc wypisał swoje imię na szarfie biegnącej ukośnie na piersi Matki Boskiej). Potem już nigdy nie podpisał swojego dzieła sztuki. Zamiast tego często umieszczał swój wizerunek w swoich dziełach. Najbardziej znany z tych autoportretów znajduje się na fresku Sądu Ostatecznego, który pokrywa całą ścianę Kaplicy Sykstyńskiej. Tam św. Bartłomiej trzyma skórę twarzy, która wydaje się być twarzą Michała Anioła.
Rzeźba została wykonana w latach 1513-1516.
Adres: Bazylika Świętego Piotra w Rzymie
Włochy śladami Michała Anioła – dzieła i miejsca, które musisz zobaczyć!

BACHUS

Bachus powstał spod rąk 21-letniego mężczyzny. Tak młody, a tak dojrzały artystycznie. Pierwsza wielkoformatowa rzeźba Michała Anioła. Bachus jest, obok Piety, jedną z zaledwie dwóch rzeźb, które przetrwały z jego pierwszych dni w Rzymie i jedną z nielicznych prac, które stworzył artysta, koncentrując się na tematach pogańskich, a nie chrześcijańskich. Posąg, który przedstawia rzymskiego boga wina w pijanej i rozluźnionej postawie. Michał Anioł celowo przedstawił obraz w nadmiernie chwiejny sposób z małym satyrem jako przeciwwagą (i wsparciem).
Jeśli nie przekonuje Was, że jest pijany, to popatrzcie na twarz, przyjrzyjcie się rozchylonym ustom, z błąkającym się po nich uśmiechem. Praca ta charakteryzuje się już heroicznym duchem, który wyróżnia obrazy Michała Anioła. Rzeźba została pierwotnie zamówiona przez kardynała Raffaele Riario, ale ostatecznie został przez niego odrzucona. Ten zapłacił 200 dukatów, z czego autorowi dostało się jedynie 30, resztę wziął „przedsiębiorczy” Baldassarre del Milanese — kupiec. Na początku XVI wieku rzeźba znalazł dom w ogrodzie rzymskiego pałacu bankiera Jacopo Galli. Od 1871 roku Bachus przebywa we florenckim Museo Nazionale del Bargello i jest wystawiany obok innych dzieł mistrza, w tym popiersia Brutusa i niedokończonej rzeźby Davida-Apollo.
Adres:
Museo del Bargello
Via del Proconsolo 4, Florencja

Włochy śladami Michała Anioła – dzieła i miejsca, które musisz zobaczyć!

RONDANINI PIETÀ

Pietà Rondanini to ostatnia rzeźba, nad którą pracował Michelangelo w tygodniach poprzedzających jego śmierć – dokładnie jest to rzeźba, nad którą Michał Anioł pracował od 1552 roku aż do ostatnich dni jego życia w 1564 roku. Kilka źródeł wskazuje, że rzeczywiście były trzy wersje PIETY i ta jest jego ostatnią. Michał Anioł wypracował ten temat trzy lub cztery razy, po raz pierwszy w swojej słynnej Piecie z 1499 roku. Nazwa Rondanini nawiązuje do faktu, że rzeźba stała przez wieki na dziedzińcu Palazzo Rondanini w Rzymie.
Ciekawe w rzeźbie jest to, że Michał Anioł porzucił swoją zwykłą perfekcję w rzeźbieniu ciała, mimo że pracował nad nim sporadycznie przez ponad 12 lat. Było to odejście, które tak późno w jego płodnej karierze oznaczało nieprzemijający geniusz artysty, którego pewność siebie pozwoliła mu próbować nowych rzeczy, nawet jeśli jego sława pozwoliłaby mu spocząć na laurach. Odłączone ramię, subtelnie zarysowane rysy twarzy i sposób, w jaki postacie prawie zlewają się ze sobą, zapewniają bardziej abstrakcyjną jakość niż była jego norma i wszystkie prekursory minimalizmu, który jeszcze nie pojawił się w rzeźbie. Słynny rzeźbiarz Henry Moore powiedział później o tym utworze: „To rodzaj jakości, jaką uzyskuje się w pracy starszych mężczyzn, którzy są naprawdę wspaniali. Mogą uprościć, mogą pominąć ... Ta Pietà jest autorstwa kogoś, kto zna wszystko tak dobrze, że może używać dłuta, tak jak ktoś inny użyłby pióra ”.
Adres: Castello Sforzesco w Mediolanie
Piazza Castello

CRISTO DELLA MINERVA

Cristo della Minerva, znany również jako Chrystus Odkupiciel, Chrystus zmartwychwstały lub Chrystus Krzyżem, to marmurowa rzeźba wykonana przez artystę w latach 1515-1521. Statua znajduje się w kościele Santa Maria sopra Minerva w Rzymie, po lewej stronie głównego ołtarza. Pierwotna wersja sławnego „Chrystusa z Krzyżem” została odnaleziona dopiero w 1998 roku. Przez wieki jej los pozostawał tajemnicą.
Adres:
Kościół Santa Maria Sopra Minerva w Rzymie

DONI TONDO LUB ŚWIĘTA RODZINA Z MAŁYM ŚW. JANEM

Doni Tondo (Święta Rodzina) Święta Rodzina, jedyny gotowy obraz panelowy artysty, który przetrwał do dziś. Obraz został zamówiony przez Agnolo Doniego w związku z małżeństwem z Maddaleną Strozzi, córką potężnej toskańskiej rodziny, od której pochodzi jego nazwa. Obraz ukazuje Jezusa, Maryję, Józefa i małego św. Jana. Wewnętrzna czułość postaci, którymi kieruje się kochający wzrok ojca, uwydatnia miłość do rodziny i miłość Bożą, reprezentującą sedno wiary chrześcijańskiej. Natomiast pięciu nagich mężczyzn w tle symbolizuje pogan oczekujących odkupienia. Okrągła (tondo) forma była szablonowa dla prywatnych zamówień. Uważa się, że praca została wykonana całkowicie przez niego. Michał Anioł jest równie autorem rzeźbionej w złocie drewnianej ramy. W tym obrazie znajdujemy wiele wpływów innych artysty, w tym Madonnę Signorelliego. Mówi się również, że wywarła na nim wpływ „Dziewica z Dzieciątkiem ze św. Anną” Leonarda, rysunek, który Michał Anioł widział podczas pracy nad swoim Dawidem w 1501 roku. Nagie postacie w tle podobno były zainspirowane starożytnymi posągami Laokoony i jego synów (kapłana trojańskiego) przypisywanych greckim rzeźbiarzom Agesanderowi, Athenodorosowi i Polidorosowi, który został wykopany w Rzymie w 1506 roku i publicznie wystawiony w Watykanie. Pomijając jednak wpływy, utwór jest wyraźnym przykładem indywidualizmu artysty, który w tamtych czasach był uważany za bardzo awangardowy. Było to znaczące odejście od spokojnego, statycznego odwzorowania postaci przedstawionych w klasycznej rzeźbie rzymskiej i greckiej. Jego skręcone figury oznaczają ogromną energię i ruch, a żywe kolory dodają majestatu dzieła, które później Michał Anioł wykorzystał w jego freskach w Kaplicy Sykstyńskiej. Miękkie modelowanie postaci w tle z wyostrzonymi szczegółami na pierwszym planie nadają temu małemu obrazowi dużą głębię. Mówi się, że ten obraz położył grunt pod manieryzm, który w przeciwieństwie do przywiązania do proporcji i wyidealizowanego piękna renesansu, wolał przesadę i pozory niż realizm naturalny.
Adres: Galeria Uffizi we Florencji

BITWA CENTAURÓW

Bitwa centaurów (wł. Battaglia dei centauri) – marmurowa płaskorzeźba Michała Anioła, datowana na lata 1490-1492. Dzieło przedstawia gmatwaninę splątanych ciał w walce z centaurami. Temat posłużył artyście do ukazania ciał w różnych pozach, które zachwycają pięknem klasycznych proporcji i jednocześnie, poprzez wrażenie ruchu, emanują niesamowitą energią. Artysta miał zaledwie 17 lat, kiedy ją wyrzeźbił. Szacuje się, że inspiracją stał się pałac Medyceuszy, a jego wykonanie było bliskie śmierci Lorenzo Medici, ważna postać w jego rozwoju osobistym jako artysty. Materiałem, jak w wielu jego pracach, był biały marmur z Carrary, podarowany przez samego Lorenzo.
Adres: Casa Buonarroti we Florencji

BIBLIOTEKA LAURENZIANA

W 1524 roku papież Medyceusz zlecił Michał Aniołowi zaprojektowanie biblioteki dla kościoła San Lorenzo we Florencji. Michał Anioł zaprojektował zarówno wnętrze samej biblioteki, jak i jej przedsionek.
Biblioteka Laurenziana jest jednym z najważniejszych osiągnięć architektonicznych Michała Anioła, a jego innowacje i wykorzystanie przestrzeni w bibliotece były rewolucyjne.
Artysta rozpoczął prace nad jej budową w 1524 roku, jednak 10 lat później opuścił Florencję, pozostawiając gotowe tylko ściany czytelni. Prace kontynuowali inni budowniczowie, m.in. Tribolo i Ammannati. Biblioteka została otwarta w 1571 roku.
Duże wrażenie robi westybul ze słynnymi, monumentalnymi schodami, zaprojektowanymi przez Michala Anioła w postaci strumienia lawy. W lektorium, Michał Anioł zaprojektował system przypór wzmacniających mury. Jego teżautorstwa są pulpity stojące w dwóch rzędach po bokach sali, a także ozdobna, czerwono-biała posadzka.
Adres:Biblioteka Laurenziana we Florencji
Piazza San Lorenzo 9

CAPRESE MIEJSCE NARODZIN MICHAŁA ANIOŁA

Jeśli jesteś miłośnikiem Michała Anioła musisz zajrzeć do Caprese — małej toskańskiej miejscowości, z której pochodzi artysta.
Jego rodzinny stoi tu do dziś,

wraz z kościołem św. Jana, w którym został ochrzczony.
Znajdziesz tutaj równiez Muzeum Michała Anioła. Żeby skusić Was do wizyty, muszę wspomnieć, że miasteczko jest znane w całej Toskanii jako jedno z lepszych miejsc w regionie, w którym można zjeść cenne lokalne czarne trufle. Malutkie Caprese Michelangelo ma zaskakującą liczbę doskonałych restauracji specjalizujących się w daniach z truflami w bardzo rozsądnych cenach.
Palazzo Clusini, dom, w którym urodził się Michał Anioł w 1475 roku, został zbudowany w obrębie murów zrujnowanego zamku Caprese. Można się domyślić z wielkości domu i jego lokalizacji, że ojciec Michała Anioła, Lodovico, był ważną postacią.
Do czasu zbudowania domu niegdyś wielki zamek został już częściowo zniszczony w walkach między miastami Arezzo i Florencji. Dziś z zamkowych murów zostało niewiele, ale sam dom jest doskonale zachowany.
Jako miejsce narodzin wielkiego mistrza renesansu jest to oczywiście miejsce pielgrzymek miłośników sztuki z całego świata. Ale nie ma tu masowej turystyki, nie znajdziesz tutaj tandetnego sklepu z pamiątkami ani autobusów wycieczkowych.
 

Michał Anioł Buonarroti został pochowany w Rzymie z należnymi honorami. Potajemnie trumna została przewieziona zgodnie z wolą artysty do ukochanej rodzinnej Florencji, gdzie odbył się drugi pogrzeb w dniu 11 marca 1564 roku. Ciało mistrza zostało złożone w Kościele św. Krzyża we Florencji. Projekt nagrobku powstał w 1579 roku. Jego autorem był Giorgio Vasari. Główną część nagrobka stanowią personifikacje Malarstwa, Rzeźby i Architektury – trzech tak bliskich Buonarrotiemu sztuk. Ponad nimi zostało umieszczone popiersie Michała Anioła oraz znak trzech nachodzących na siebie kół , idealnie ilustrujących tezę mistrza jakoby podstawą wszechstronności była umiejętność rysowania.
 

Na koniec nie mogę wspomnieć o książce, która wprowadzi Cię w świat artysty — Udręka i ekstaza.To wspaniała powieść o życiu i twórczości Michała Anioła. By ją napisać Irving Stone na kilka lat przeniósł się do Włoch, gdzie z sumiennością szperacza i fascynacją pasjonata Renesansu podążał śladami swojego bohatera i jego wielkich dzieł. 

 

Spodobał Ci się tekst? Teraz czas na Ciebie. Będzie mi miło, jeśli zostaniemy w kontakcie: 

  • Odezwij się w komentarzu, dla Ciebie to chwila, dla mnie to bardzo ważna wskazówka.
  • Jeśli uważasz, że wpis ten jest wartościowy lub chciałbyś podzielić się z innymi czytelnikami – udostępnij mój post – oznacza to, że doceniasz moją pracę. 
  • Bądźmy w kontakcie, polub mnie na Facebooku. Codziennie nowe zdjęcia, inspiracje, ciekawe informacje. 
  • Dołącz do mojej grupy Włochy po mojemu.
  • Śledź mnie na Instagramie @kalejdoskoprenaty
  • Otrzymuj ‚List z Włoch’ zapisując się na newsletter

Pozdrawiam 


Renata
Share:

Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Korzystając z tego formularza, zgadzasz się na przechowywanie i przetwarzanie Twoich danych podanych w formularzu (IP oraz jeśli zostały podane: podpis, adres mail, strona www) przez tę stronę. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności.

Kalejdoskop Renaty