wtorek, 19 listopada 2019

Jak zorganizować wyjazd na wyspę Pantelleria? – praktyczne wskazówki

O Pantellerii, przed naszą podróżą, wiedzieliśmy niewiele.
Jej położenie w środkowej części Morza Śródziemnego kojarzyło nam się z ideą klasycznej wyspy poświęconej turystyce plażowej, skąpanej w płytkich wodach i piaszczystych plażach. A Pantelleria to coś innego i wyjątkowego, co wykracza poza tę wyobraźnię. W rzeczywistości Pantelleria jest wyspą wulkaniczną i ze względu na to nie ma piaszczystych plaż, ale istnieją liczne ścieżki mniej lub bardziej trudne, ale wcale niewygodne, które prowadzą do wspaniałych zatok i zatoczek, czasami osiągalnych drogą lądową, a czasem tylko drogą morską.

To nie jest odpowiednie miejsce dla tych, którzy kochają wygodne życie.
Pantelleria to cudowna wyspa, miejsce, w którym naprawdę można odpocząć. Ma super klimat, który nas ujął i skradł nasze serca.
Od kiedy wróciłam z tej magicznej wyspy, zostałam zasypana mnóstwem pytań, w których najczęściej mnie pytacie jak zorganizować wyjazd na wyspę Pantelleria?
Chciałabym odpowiedzieć na Wasze pytania i wątpliwości, dlatego też przygotowałam ten wpis. Wyjaśnię jak najlepiej się tam dostać, czym podróżować, gdzie spać i gdzie jeść.

WYSPA PANTELLERIA NA ILE I KIEDY PRZYJECHAĆ?

Myślę, że tydzień wystarczy, żeby zobaczyć najważniejsze atrakcje wyspy i się nie nudzić. Wyspa Pantelleria to wg mnie to jedna z najpiękniejszych w Europie, jakie do tej pory widziałam. I to nic, że nie ma piaszczystych plaż! Ma za to przepiękne jezioro. I do tego dochodzą jeszcze widoki – bajka! Nie mówiąc o kuchni! Powiedziałabym, że to wyspa dla koneserów! Panuje tam specyficzna atmosfera.
Byłam tam końcem czerwca i już wtedy słoneczko dawało w kość, ale że nam nie było nigdzie spieszno, w najgorętszej porze dnia robiliśmy sobie drzemkę w naszym chłodnym Dammuso. O ile w ciągu dnia może być gorąco, w wieczór na tarasie prawie zawsze zakładałm sweterek — wiej wiatr.

WYSPA PANTELLERIA – JAK SIĘ DOSTAĆ?

Wyspa jest łatwo dostępna drogą morską z Trapani i codziennymi lotami z Trapani i Palermo. W sezonie letnim dotarcie do Pantelleria jest jeszcze łatwiejsze dzięki bezpośrednim lotom z najważniejszych włoskich miast, takich jak Rzym, Mediolan, Bergamo, Wenecja, Turyn i Genua.
Najdogodniejszy sposób podróży zależy od tego, jaki środek transportu wybierzecie. Jeśli podróżujecie samochodem, autokarem lub pociągiem, w każdym z tych przypadków musicie dojechać do Włoch. Na razie nie ma bezpośrednich lotów z Polski.
Ja dostałam się na wyspę z Werony z przewoźnikiem Volotea. Bilety kupiłam na początku maja, wylot był końcem czerwca. Zapłaciłam za dwie osoby 154 euro, w cenie była mała walizka i wybór siedzenia. Loty na wyspę Pantelleria z przewoźnikiem Volotea są z: Wenecji, Werony, Genui, Turynu i Bergamo.
Oprócz tego wyspę Pantelleria obsługują przewoźnicy:
www.dat.dk z Palermo, Trapani i Katanii;
Alitalia z Rzymu i Mediolanu;
Blu-Express z Rzymu i Bergamo.

Warto wiedzieć!

Co do lotu na wyspę, musicie wiedzieć, że zdarza się, że samoloty zamiast na wyspie, lądują w Palermo. I jeśli Wasz przewoźnik nie gwarantuje dojazdu innym transportem, będziecie to musieli zrobić na własny koszt. Nie żartuje. Wyspę obsługuje stare wojskowe lotnisko, które nie jest wyposażone w radar, który pozwala wylądować na wyspie, jeśli są trudne warunki pogodowe.
Dużym problemem jest mgła, która pojawia się nad ranem i zakrywa całe lotnisko.
Całe szczęście nam udało się wylądować, ale wcześniej krążyliśmy samolotem 30 minut nad wyspą. Dosłownie!
Pani z wypożyczalni samochodów powiedziała nam, że mieliśmy duże szczęście. Tydzień przed nami, samoloty zostały skierowane na lotnisko w Palermo. I później wszyscy docierali drogą morską.

Na wyspę można się dostać również promem i wodolotem z Trapani.

Prom

Pierwszy prom odpływa z Trapani o 14.00 i przypływa do Pantelleria o 20.00. Z Pantellerii wypływa o 23.00 i przypływa do Trapani o 6.30 następnego dnia. Aby uzyskać szczegółowe informacje, odwiedź stronę internetową Traghetti delle Isole lub zadzwoń do agencji Egatour Viaggi w Trapani pod numerem 0923.21754.
Drugi statek odpływa z Trapani o 23.00 i przybywa na wyspę o 6.30 następnego dnia. Ten sam statek odpływa o 10:30 z Pantellerii i dociera do Trapani o 16:00.
Aby uzyskać informacje i bilety, odwiedź stronę internetową Compagnia delle Isole lub skontaktuj się z agencją Siremar w Trapani 0923.24968.

Wodolot

Liberty Lines to firma zajmująca się trasą Trapani-Pantelleria. Wyjście z portu w Trapani zazwyczaj jest planowane o godzinie 13:40, powrót z portu Pantelleria o godzinie 16.10. Podróż trwa około 2 godzin i 10 minut. Wodoloty pływają codziennie oprócz wtorku i sezon rozpoczyna się od 10 czerwca 2018 roku do 30 września. Szczegółowe informacje na stronie: Aliscafo Pantelleria.
Wskazówka: dotarcie drogą morską na wyspę Pantelleria jest dużo tańsze, ale zajmuje więcej czasu. Jeśli podróżujesz własnym samochodem, prom jest jedynym odpowiednim pojazdem. Wypłynięcie statku lub wodolotu, jest uwarunkowane prognozą pogody: często silny wiatr Maestrale uniemożliwia dokowanie na wyspie. Przed przybyciem do Trapani dobrze jest sprawdzić warunki pogodowe i zadzwonić do firm spedycyjnych telefonicznie, w przypadku złej pogody możesz utknąć w miejscu.

WYSPA PANTELLERIA – GDZIE SPAĆ?

Nasz dom na wyspie Pantelleria okazał się strzałem w dziesiątkę! Byliśmy nim zachwyceni od pierwszego momentu i kolejne dni pobytu potwierdzały to przeświadczenie. To był doskonały wybór i gdybym kolejny raz się tam wybierała, to też rozważyłabym tę lokalizację. Szukałam noclegu gdzieś w środku wyspy, żeby mieć wszędzie blisko. Nie zależało nam być w centrum, bo mając do dyspozycji samochód, mogliśmy, pojechać gdzie chcemy.
Znalazłam kilkanaście propozycji, które jednak znacząco różniły się cenowo. W końcu za niezwykłą cenę bodajże 270 Euro znalazłam przepiękny antyczne dammuso u wspaniałych właścicieli.
Dammusi to typowe wiejskie domy Pantellerii, zbudowane ze sprytnie połączonych kamieni lawowych, wyposażone w pojedyncze wejście, bez okien i ścian do półtora metra, aby zapewnić doskonałą izolację termiczną, aby zwalczyć upał w lecie i zimno w zimie. Białe kopulaste dachy, widoczne tylko w najbardziej „nowoczesnych” dammusi, zostały zaprojektowane przez Arabów do kierowania wody deszczowej do specjalnych cystern, a następnie wykorzystania jej do użytku domowego. Na wyspie Pantelleria nie ma naturalnego źródła świeżej wody.
Do naszej dyspozycji był przepiękny taras, a nawet dwa, jeden nakryty, jeden nie. Z nakrytego korzystaliśmy w każdy posiłek, a z drugiego na wieczór na leżakach pod gwieździstym niebem sączyliśmy nasze Passito sprezentowane nam przez właścicieli.
La Casa Edera znajduje się w  jednym z najpiękniejszych obszarów Pantellerii, w pobliżu Wielkiej Góry. Idealna lokalizacja na spędzenie wakacji.
Jeśli interesuje Cię to miejsce, napisz do mnie na mail: kalejdoskoprenaty@gmail.com.

WYSPA PANTELLERIA – JAK SIĘ PORUSZAĆ?

Jeśli chceie poznać całe terytorium, dotrzeć do najpiękniejszych miejsc i nie przegapić najbardziej autentycznych widoków, musicie wynająć samochód, który pozwoli Wam poruszać się w dowolnym momencie z pełną autonomią. Myślę, że nie można nie wynająć samochodu w Pantellerii, albo skutera. Lotnisko na wyspie jest malutkie, ale działa tam kilka dużych wypożyczalni i z odbiorem kluczyków na miejscu nie ma problemów.
Biura wynajmu znajdują się przy wyjściu z lotniska lub w centrum Pantellerii, a ceny różnią się w zależności od okresu pobytu.
Korzystaliśmy z wypożyczalni PantelRent i byliśmy zadowoleni z ich usług.
Dostaliśmy sprawny Fiat Punto, choć ze sporym przebiegiem. Nie mieliśmy z nim jednak żadnych większych problemów. Za wypożyczenie samochodu za tydzień z pełnym ubezpieczeniem zapłaciliśmy 284 euro. Bardzo polecam Wam opcję pełnego ubezpieczenia. Chodzi o to, że na wyspie drogi są wąskie, a dodatkowo na poboczach rosną cierniste krzewy i często nie sposób przejechać, by nie zarysowały samochodu. Zwłaszcza jeśli na wąskiej drodze trzeba się z kimś minąć. Nie jest łatwo jeździć między wąskimi i stromymi ulicami, często dwukierunkowymi.
Benzyna, którą można znaleźć tylko w centrum Pantellerii, jest droga, prawie dwa euro za litr.
Na wyspie kursują również autobusy, ale my z nich nie korzystaliśmy. Z tego, co czytałam wiem, że nie jeżdżą one na tyle często, by łatwo można było sobie zaplanować zwiedzanie na własną rękę przy ich udziale. Zdecydowanie polecam własne auto, bo tylko ten środek daje Wam pełną niezależność.
Tutaj znajdzicie kierunki i godziny autobusów.

WYSPA PANTELLERIA – GDZIE JEŚĆ?

Zazwyczaj na śniadania i obiady jedliśmy produkty lokalne. Na kolacje wychodziliśmy do restauracji.

Sesiventi

Parco dei Sesi e Muro Alto
To bardzo romantyczny lokal usytuowany na dachu dammuso. Jest to miejsce zjawiskowe, do którego koniecznie trzeba przyjechać na aperitif. Niedługo napiszę coś więcej.

La Risacca

Adres: Via Don Alonzo Errera, 18.
Dostaniecie tu kuchnię wyspy w dobrych cenach. Jedyny problem w tym, że lokal pęka w szwach i trudno o stolik. Typowa włoska tawerna, w której nie ma zbyt wielu turystów, a raczej sami tubylcy. Bardzo dobre i niedrogie jedzenie, wspaniała przystawka, domowe wino i inne pyszności. Lokal zawsze jest pełny, więc najlepiej zarezerwować wcześniej. Do tego wspaniała obsługa! Jest przewspaniała oraz bardzo pomocna, dwoi się i troi. Byliśmy tutaj aż cztery razy.

La Favarotta Ristorante pizzeria

Adres: Km 295.400, SS113, Terrasini.
Świetna restauracja z autentycznym klimatem. Znajduje się w głębi lądu z przepięknym ogrodem przypominającym grecką tawerną i malowniczym widokiem na morze. Uwierzcie mi: po tak kapitalne jedzenie warto się pokusić i przejechać tych kilka kilometrów. Serwują tu kuchnię wyspy w bardzo przyjemnym wydaniu. Koniecznie trzeba dokonać rezerwacji.

La Vela

Adres: Scauri Scalo, Pantelleria, tel. 0923 91 65 66.
La Vela to sugestywna restauracja nad morzem, która oferuje typowe dania Pantellerii w przystępnych cenach. Restauracja urządzona w stylu rustykalnym ma piękną werandę z widokiem na morze, też zalecam rezerwację. W menu znajdziecie tradycyjne dania wyspy.

Nicchia

Adres: Contrada Scauri Basso.
Świetne miejsce na kolację blisko morza. Warto zrobić rezerwację, bo stolików jest tylko kilka. Wieczorami pełny do ostatniego miejsca. Pyszna kuchnia, która wykorzystuje wysokiej jakości produkty, często własnej produkcji.

WYSPA PANTELLERIA – BEZPIECZEŃSTWO

Wyspa Pantelleria to bezpieczna wyspa. Bardzo nas zdziwiło, że tam nie zamykają drzwi na klucz. To z grubsza byłoby na tyle. Więcej przeczytacie w dotychczasowych wpisach z tej wyspy. Zajrzyjcie do sekcji WYSPA PANTELLERIA.

Spodobał Ci się tekst? Teraz czas na Ciebie. Będzie mi miło, jeśli zostaniemy w kontakcie:
  • Odezwij się w komentarzu, dla Ciebie to chwila, dla mnie to bardzo ważna wskazówka.
  • Jeśli uważasz, że wpis ten jest wartościowy lub chciałbyś podzielić się z innymi czytelnikami – udostępnij mój post – oznacza to, że doceniasz moją pracę.
  • Bądźmy w kontakcie, polub mnie na Facebooku. Codziennie nowe zdjęcia, inspiracje, ciekawe informacje.
  • Dołącz do mojej grupy Włochy po mojemu.
  • Śledź mnie na Instagramie @kalejdoskoprenaty!
  • Otrzymuj ‚List z Włoch’ zapisując się na newsletter.